Feed on
Posts
Comments

Hur mycket boknörd är du? Var inne hos Fröken T och hittade detta kreativa, roliga boknördstest ifrån Barnens bokklubb. Passar mycket bra eftersom nästa vecka drar vi i gång vår årliga Bokslukarvecka.  Då bryter vi den vanliga undervisningen och bygger läskojor i hela klassrummet. Sedan ägnas veckan åt läsning, boktips, läslustskapande aktiviteter m.m. Syftet med hela veckan är att eleverna ska få massor av bra boktips som de kan ha nytta av under resten aV läsåret, så att 08/09 blir ett bra läsår. Eleverna brukar gå och längta efter denna vecka hela året och det ges många tillfällen till goa, viktiga diskussioner kring vikten av att  läsa även efter man knäckt koden.  Läsningen är ju som bekant nyckeln till all kunskap. Hur kommer det sig att så många lägger ner läsintresset när de “kan”. Är det för att man i stor utsträckning slutar undervisa kring läsning, läslust, bokprat m.m.  när eleverna läser med flyt? (Detta är ju den vanligaste vetenskapliga förklaringen). Eller finns det andra faktorer som påverkar också? Borde man införa  rätten  till obligatorisk läslusttid för alla skolbarn, så att dialogen inte prioreteras bort  av lärare i alla andra “skolmåsten”? Själv har jag och min klass schemalagt 20 minuters lästid varje dag. Eleverna är stenhårda på att hålla på rätten till sin lästid. Det är ljuvligt att se! Vad tycker ni? Hur kan vi bäst hjälpa eleverna att bibehålla läslusten även efter att koden är knäckt?

[kml_flashembed movie="http://www.barnensbokklubb.se/bbk2/boknordstestet/blog.swf?p=1,2,6,4,4,1,6,69,Malin" width="320" height="372" wmode="transparent" /]

Leave a Reply

Skip to toolbar