Feed on
Posts
Comments

Blåa kullar

 

 

Denna termin har vi startat en långsiktig förändringsprocess i vår kommun. Vi ska under minst ett års “processande” utveckla verktyg och kunskap för att kunna arbeta med formativ bedömning i vår vardag. Målet är givetvis att skapa ännu godare förutsättningar för våra elever att bli stärkta i sin lärandeprocess och att få ännu fler att lyckas nå sina skolmål och livsmål.Tanken är att vi under resans gång också ska komma överens om ett gemensamt bedömningsspråk att använda i de skriftliga omdömmerna, skapa någon form av bedömningsmatriser och bli mera likvärdiga i vår syn på kursplanernas budskap.

Processen leds av Jan Blomgren på Didaktikcentrum. En lärare & en rektor på varje F-6 & 7-9 skola deltar i en processledarutbildning 6 ggr under hela läsåret. På varje utbildningstillfälle får lärarna och rektorerna en “hemläxa”. Efter varje processledarträff håller man en liknade träff för personalen på sin skola och presenterar hemläxan så att den når ut till eleverna. Jag har förmånen attt få delta som processledare och det är oerhört spännande att få följa utvecklingen. Igår hade vi första träffen med hela skolan. Det var lite nervöst och ovant att hålla i en “pedagogisk eftermiddag” för hela skolan. Det här med kursplaneläsning, bedömning & skriftliga omdömmen är som bekant en liten het potatis. Härliga diskussioner blev det!

Jag har en egen privat vision om detta arbete. Jag drömmer att på lång sikt kommer den formativa bedömningen & IUP:s intrång i den svenska skolans organisation och värld skapa en skolrevolution. Jag drömmer om en skola som inte är organiserad och utformad för ett bondesamhälle .Jag drömmer om en skola dör kompetenser lyfts fram, stället för ämnen. En skola där man får lov att utvecklas i sin egen takt, även om det tar mer /mindre än 9 år! En skola som inte utbildar så mycket för att man ska klara nästa steg i skolan, utan siktar mot framtidsbehoven för varje individ.Jag drömmer om att skolan inte längre kommer att ha två låååånga terminer, utan kanske tre med lika mycket lov däremellan så att eleverna får en lugnare årsrytm. Lärarna och eleverna har flexiblare arbetstider som medför att det finns tid att mötas och utvecklas. Kanske 40 -timmars för lärararna & flex för eleverna. Jag hoppas mina drömmar slår in! Vad drömmer DU om?

2 Responses to “Spännade förändringsarbete pågår….”

  1. amelnestor says:

    Vad hade vi gjort utan våra visioner! Fortsätt och dröm och tappa inte gnistan, du gör ett jättebra jobb!

  2. Mattemamman says:

    Vilka härliga drömmar!!! Jag drömmer också om en helt förändrad skola, utan ett schema som förstör kreativiteten, utan klassbegränsningar och rumsbegränsningar.

    Tack för din hälsning. Kom hem igår, mörbultad men vid liv!! Ska ligga i sängen och sova hela dagen. Emellanåt läsa Arne Tragethon (Vet inte hur han stavas) bok om att lära elever skriva med hjälp av datorn. Sedan ska jag plöja igenom några deckare också. Är sjukskriven till och med den 10 september, men vet inte om jag kan hålla mig så länge. Kommer definitivt till Unikum eftermiddagen!!

Leave a Reply

Skip to toolbar